Gladeboernjatak.dk
Metoden

Bag alle vores tiltag ligger Glad Barn Metoden.


Metoden er udviklet for at give voksne nye redskaber til at forstå og hjælpe børn, samt for at børn kan forstå sig selv bedre og blive styrket i deres selvværd og selvtillid.


Metoden bruges indenfor tre områder:

Forebyggelse, Behandling og Undervisning.

Forebyggelse


Vi tror på, at hvis vi hjælper børn tidligt i livet med at få indre, positive historier om dem selv og deres omverden, så er de mere modstandsdygtige overfor fremtidige udfordringer.

Nynne&Hjælpevennerne er udviklet for at skabe de positive, indre historier.


Nynne&Hjælpevennerne formidler især 4 centrale budskaber:

1) Alle børn er vigtige brikker i det store puslespil

2) Alle børn har en flamme indeni, som de skal værne om

3) Alle børn har magi. Magien er det, der gør børn glade og som får deres flamme til at lyse op

4) Alle børn kan få hjælp af en Hjælpeven


Du kan læse mere om Nynne&Hjælpevennerne HER


I forbindelse med forestillingen med Nynne&Hjælpevennerne tilbyder vi aktivitetshæfter og undervisningsmaterialer, så de budskaber, som Nynne&Hjælpevennerne formidler, kan integreres og underbygges i børnenes dagligdag i børnehaven og/eller skolen.


Behandling


Glad Barn Metoden anvendes til at behandle de udfordringer, som børn kan opleve.

Grundtanken er, at alle børn trives, hvis de får de rigtige betingelser. Hvis et barn ikke trives, er det fordi, der er noget, der forstyrrer barnets balance. Det er de voksnes opgave at forstå og fjerne det, der forstyrrer barnet, så det kan blive trygt og glad igen.


Når Glad Barn Metoden anvendes i behandlingen af børn, hjælper det barnet med at forstå sig selv og sine styrker. Barnet bliver klar over, hvad der bringer det ud af balance, samt hvad det har brug for, for at blive glad og tryg igen.

Metoden anvendes også til at inspirere forældre til at forstå og hjælpe deres børn på en ny måde, der passer til barnets behov.


Centralt i Glad Barn Metoden er Glad Barn Kompasset.

Kompasset anskueliggør de fire forskellige forsvarsmekanismer, et barn kan reagere med, når det føler sig presset og stresset. Barnet bliver klar over, hvilket dyr det bliver, når det bliver presset. Det lærer dyrets superhelteevner at kende, det lærer hvad dyret har brug for, for at have det godt, og det bliver klar over, at der findes forskellige dyr, samt at alle dyr er lige gode.


I Glad Barn Metoden er der en lang række terapeutiske værktøjer, der er udviklet til at hjælpe barnet på barnets præmisser og i øjenhøjde med barnet. Der er værktøjer som f.eks. Skattejagten, Barnets By, Hjælpevenner, Træstammen og Edderkoppen.


Glad Barn Metoden har vist sig særlig anvendelig til børn med angst og depression.


Undervisning


Glad Barn Metoden anvendes også til at inspirere lærere, pædagoger, psykologer, terapeuter samt andre, der arbejder med børn. Metoden tilbyder et klart og enkelt sprog for, hvordan man kan forstå børns personligheder og reaktionsmønstre, samt hvordan man med fordel kan hjælpe børn på forskellige måder alt efter hvilket dyr, barnet er.


I undervisningen bliver der lagt fokus på både teorierne bag metoden, hvordan metoden bruges i praksis samt på, hvordan den enkelte behandler eller underviser kan anvende sin egen magi, sine egne kompetencer og kontakt til sit indre barn således at barnet, den voksne skal hjælpe, føler sig mødt, set hørt og forstået af den voksne.


Endelig indeholder undervisningen i Glad Barn Metoden introduktion til de terapeutiske redskaber, som metoden indeholder, og som har vist sig yderst brugbare til at hjælpe børn tilbage til ro, tryghed, glæde og balance.